V Olomouci propojí vědu s podnikáním

vizualizace budoucí budovy Centra strukturní a funkční genomiky rostlin9. dubna 2010: Včera zahájilo v Olomouci činnost Centrum regionu Haná pro biotechnologický a zemědělský výzkum. Projekt pomůže rozvoji města a celého kraje. Účastní se ho i náš ústav.

Centrum vzniklo ve spolupráci Univerzity Palackého, Ústavu experimentální botaniky AV ČR a Výzkumného ústavu rostlinné výroby. Jeho součástí se stanou tři olomoucké laboratoře našeho ústavu.

O centru jsme vás informovali už loni v říjnu, kdy bylo schváleno přidělení dotace na jeho vybudování. Finance poskytla Evropská unie (708 miliónů korun) a Česká republika (125 miliónů).

Včerejší slavnostní zahájení činnosti znamená začátek nové éry v historii olomoucké biologie. Výzkum se zaměří na genetiku, biochemii, biotechnologie a šlechtění rostlin. Vědci však nebudou své výsledky jen publikovat v odborných časopisech. Budou je také nabízet k praktickému využití zemědělcům a potravinářskému, farmaceutickému či kosmetickému průmyslu. Projekt tedy přinese kromě objevů i podnikatelské příležitosti.

Výstavba centra potrvá několik let. Vyrostou pro něj čtyři budovy v areálu Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého v Olomouci-Holici. Počet zaměstnanců dosáhne 170. Novou práci zde najde 80 badatelů; ostatní přejdou ze zúčastněných institucí. Naplno začne centrum fungovat v roce 2013. Výzkumné programy se ovšem rozběhnou už letos.

Další informace se dozvíte na www.cr-hana.eu.

Obrázek: Vizualizace jedné z plánovaných budov – Centra strukturní a funkční genomiky rostlin. Sem se přestěhují „luštitelé genů“ z ÚEB (více o jejich práci například zde nebo zde).